Deschiderea unei brutarii a fost si va ramane probabil una dintre ideile de afaceri care le trec cel mai des prin minte celor care doresc să isi pornescă propria afacere. Asta fiindcă indiferent de mersul economiei, fie că e criză, fie că economia merge bine toată lumea manancă paine si teoretic e genul de afacere care iti aduce venituri constante.

Aceasta afacere poate avea sanse reale de reusita in mediul rural, avand in vedere mai multe considerente:

  • In general, consumul de paine in mediul rural este mai ridicat decat in mediul urban;
  • Obiceiul prepararii painii in propriile gospodarii a devenit din ce in ce mai rar;
  • Exista o baza larga de aprovizionare cu faina direct de la diversi producatori locali.

Întrucât pâinea reprezintă un produs de bază în alimentaţie, este de presupus că în viitor consumul nu va scădea, dimpotrivă, va creşte, pe măsura creşterii populaţiei şi diversificării producţiei de panificaţie.
Profitabilitatea unei brutarii depinde de capacitatea de productie, de performantele liniei de productie, de sursa de aprovizionare cu materii prime, de chiriile plătite (in cazul in care se lucreaza in spatii inchiriate), de calitatea resursei umane, de modul in care se asigură desfacerea si nu in ultimul rand de managementul afacerii.

Organizarea unei asemenea afaceri implica:

  • Infiintarea unei societati comerciale avand ca obiect principal de activitate obţinerea de produse de panificaţie şi vânzarea acestora prin intermediul magazinelor proprii;
  • Amenajarea unui spatiu de productie si vanzare care sa indeplineasca cerintele privind pastrarea in conditii corespunzatoare de siguranta alimentara (igiena, umiditate, temperatura  atat a materiei prime, cat si a produselor finite) si asigurarea utilitatilor (energie electrica, apa curenta, canalizare);
  • Dotarea spatiului de productie cu utilaje, echipamente si mobierul necesare
  • Indeplinirea normelor privind siguranta alimentara, SSM, PSI si obtinerea acordurilor si avizelor de functionare de la institutiile abilitate;
  • Asigurarea resurselor umane specializate, care sa asigure atat buna functionare a afacerii, cat si realizarea unor produse de calitate;
  • Asigurarea surselor de aprovizionare cu materiile prime si materialele necesare procesului de productie;
  • Organizarea unei retele de distributie care sa asigure desfacerea productiei zilnice, cu pierderi cat mai mici.
  1. Procesul de producţie
  • Ciclul de producţie constă în următoarele etape :
  • Achizitionare materii prime: faina alba, faina de secara, drojdie
  • Preparare aluat
  • Coacere
  • Ambalare
  • Livrare

 

  1. Utilaje si echipamente necesare

Principalele echipamente de productie necesare sunt:  malaxor, cuptor, bandă rulantă, masa de lucru, cântar. Oferta de echipamente noi de pe piata romanească este extrem de variată, de la linii germane, la italiene, turcesti sau asiatice, iar preturile variază destul de mult de la un producător la altul.

  1. Produse rezultate din procesul de productie:

Produsul principal care va fi oferit este pâinea (alba, integral, cu secara).

Ca produse secundare vor fi produsele de patiserie: cozonaci, covrigi, pateuri, cornulete etc.

  1. Resurse umane necesare
  • personal administrativ – de administrarea afacerii se poate ocupa administratorul firmei si/sau  alte persoana desemnate. Printre atributiile personalului administrativ ar putea fi atat managementul general al firmei, cat si probleme legate de aprovizionare si desfacere. Se recomanda ca serviciile  legate de contabilitate, resurse umane, SSM si PSI, medicina muncii sa fie externalizate (firme de specialitate sau persoane fizice autorizate).
  • brutari –  numarul de brutari va fi in functie de capacitatea de productie si vanzare preconizata
  • vanzator (in cazul in care se are in vedere vanzarea si la locul de productie).

 

Este foarte important ca personalul implicat in productie sa fie calificat in ocupatia de brutar/patiser. De asemenea, este importanta asigurarea conditiilor de igiena, sanatate si securitate in munca, precum si al celor de prevenire si stingere a incendiilor, in conformitate cu normele si reglementarile in vigoare. 

  1. Distributia

Vanzarea si distributia poate fi organizata pe mai multe canale:

  • Magazine proprii – la sediul brutariei si/sau in alte locatii
  • Magazine cu profil alimentar din zona
  • Distribuitori de produse alimentare
  1. Cheltuieli estimate

In ceea ce priveste investitiile necesare pornirii brutariei trebuie avut in vedere ca pe langă linia de panificatie mai trebuie investit si intr-unul sau mai multe mijloace de transport. In plus, dacă doriti să cumparati o clădire in care să vă desfăsurati activitatea sau doriti să construiti o clădire nouă pentru brutarie, capitalul necesar demarării afacerii creste extrem de mult. Nu trebuie să uitati nici de capitalul circulant necesar demararii afacerii.

Valoarea investitiei initiale rezulta din:

  • Cheltuielile cu infiintarea firmei si obtinerea avizelor si acordurilor necesare;
  • Cheltuieli cu constructia spatiului (daca este cazul), cu amenajarea locatiei de functionare (spatii de depozitare, de productie, de desfacere, grup sanitar, vestiar etc.) si cu obtinerea avizului pentru spatiul de productie din partea ANSVSA (cu specificarea fluxului de productie, a echipamentelor utilizate, materiile prime);
  • Achizitionare utilaje, echipamente, mobilier;
  • Achizitionarea unui mijloc de transport;
  • Cheltuieli cu selectia si instruirea personalului (medicina muncii, sanatate si Securitate in munca, PSI).

 

Cheltuielile operationale:

  • Cheltuieli cu materii prime si materiale necesare in procesul de productie;
  • Cheltuieli salariale (inclusiv plata impozitului pe salarii si a contributiilor sociale si de sanatate, somaj etc.);
  • Cheltuieli cu utilitatile (apa, energie electrica, telefon, internet etc.);
  • Cheltuieli de desfacere si transport;
  • Cheltuieli cu reparatii, intretinere echipamente si piese de schimb;
  • Asigurare;
  • Cheltuieli pentru servicii subcontractate (contabilitate, resurse umane, SSM, PSI, promovare);
  • Cheltuieli administrative;
  • Cheltuieli inchiriere spatiu (daca este cazul);
  • Amortizare;
  • Pierderi.
  1. Venituri estimate

In estimarea veniturilor trebuie sa se aiba in vedere nivelul mediu al vanzarilor zilnice, luand in considerare cantitatea vanduta pentru fiecare produs si pretul de vanzare al acestora.

Trebuie retinut că profitul poate fi obtinut de cei care sunt buni manageri, care reusesc să-si inchirieze spatii la preturi rezonabile, care stiu cum si cand să se aprovizioneze cu materii prime de calitate si care reusesc să isi vanda intreaga productie.

INTOCMIT

UDREA CONSTANTIN

Formator curs competente antreprenoriale