Politica de plasare (distribuție)

Politica de plasare (distribuție) este reprezentată de locul și modalitatea fizică prin care un produs este vândut, de exemplu prin vânzare directă, prin comerțul en-gros sau prin comerțul en-detail.
Plasarea (Distribuția) reprezintă căile prin care produsele ajung de la locurile în care sunt realizate la clienți (locurile în care sunt consumate sau utilizate).

Întreprinzătorul are posibilitatea de a opta pentru o distribuție a produselor directă sau indirectă.
În cazul distribuției directe desfacerea bunurilor produse se face direct către consumatorul final.
În cazul distribuției indirecte producătorul își vinde produsele unor intermediari pentru ca aceștia din urmă să le revândă mai departe.

Lanțul în cazul acestei strategii poate fi format din unul sau mai mulți intermediari.

Strategia de distribuție (avataje și dezavantaje)

Distributie indirect?Distributie direct?
Folosirea mai multor intermediariRelatii strânse cu utilizatorul final (clientii)
Riscuri diminuateRiscuri proprii ridicate
O parte importanta a profitului este absorbita de catre intermediariÎntreprinzatorul beneficiaza de o cota mai mare de profit
Se poate beneficia de aptitudinile si experien?a intermediarilorSunt necesare investisii la nivelul retelei de distributie si a capacitatilor interne
Succesul companiei depinde în mare parte de intermediari, daca acestia se comporta în interesul companieiControlul firmei asupra unor legaturi specifice ale lantului de distributie, astfel încât se pot asigura servicii adecvate
Costuri ridicate de operareCosturi ridicate de investitii

 

Pentru a putea alege una din formele de distribuție menționate mai sus este nevoie să se ia în considerare următoarele aspecte:

  • Caracteristicile produsului (dacă este vorba de a societate de televiziune prin cablu se va opta pentru o distribuție directă, față de un canal de televiziune care va apela la o societate de televiziune prin cablu pentru a-și vinde produsele);
  • Existența unor intermediari de încredere;
  • Existența unor capacități interne de distribuție și a experienței necesare;
  • Profilul riscului;
  • Abilitatea de a investi;
  • Viziunea pe termen scurt față de viziunea pe termen lung.